donderdag 17 juni 2010

zelfportret









Bij Tegendraads hebben we met elkaar afgesproken dat we allemaal een zelfportret zouden maken . De materiaalkeuze en werkwijze is vrij, alleen het formaat moet 21 x 21 cm zijn. De portretten komen allemaal op een ondergrond op onze tentoonstelling te hangen die we van 7 augustus t/m 12 september in het museum http://www.wevershuis.nl/
houden.Zo kunnen de bezoekers alle leden van Tegendraads leren kennen.









Ik heb mijn portet als volgt gemaakt :




Een foto van mij heb ik op transferpapier geprint en die op een witte katoenen stof gestreken.
Het jasje heb ik van kleine stukjes zijde gemaakt en ook de rand is in mijn lievelingskleur en materiaal : zijde.
Het haar heb ik als volgt gemaakt :

Ik heb de foto overgetrokken op overtrekpapier en dit uitgeprint. Zo kon ik de contouren uitknippen van het jasje en het haar.
Ik heb soluvlies ( in water oplosbare stof ) in een borduurraam gespannen nadat ik de contouren van het haar en vrij grof de val van de krullen op het vlies had getekend met potlood.
Vervolgens heb ik de naaimachine op vrij borduren gezet en met zwart garen het haar gemaakt.
Toen dat klaar was heb ik het haar met een zo klein mogelijke rand uitgeknipt en met heel veel spelden vastgezet op een stukje tempex.
Daarna heb ik het zo goed mogelijk uitgespoeld onder de kraan en met spelden en al heel goed laten drogen. uiteindelijk heb ik de spelden er uitgehaald en het haar weer met zwart garen op de fototransfer genaaid, daarbij steeds zoveel mogelijk de oorspronkelijke vorm volgend.
De foto van het eindresultaat heb ik een keer uitgelicht geplaatst zodat je de structuur van het haar goed kunt zien.



I have made a self-portait with photo transfer paper and soluble fabric . I free embroidered the hair on the sewing machine and made the jacket out of pieces of silk.





downtime

9 opmerkingen:

Marloes zei

heeel mooi geworden!!

Ellen zei

Wat is je zelfpotret goed gelukt!!!

martine zei

Knap hoor Tonny, je bent het helemaal.

Trees zei

Geweldig Tonny, het lijkt goed en je hebt het prachtig gemaakt.

Tre

Trees zei

Geweldig Tonny, het lijkt echt. Heel mooi gemaakt.
Trees

Trees zei

Geweldig Tonny, het lijkt echt. Heel mooi gemaakt.
Trees

Janny de Roo zei

Tjonge, dat is goed gelukt en dat haar is helemaal super. Ik heb je slechts één keer ontmoet, maar jij bent het echt helemaal, in mijn gedachten....!!!!

liesbeth wessels zei

Mooi heb je dat gedaan en heel goed gelukt ! Ook fijn dat je de beschrijving geeft, daar kan ik weer van leren. groet liesbeth

marjolijn zei

WOw, wat heb je dat prachtig gemaakt. Ik denk dat ik je nu op straat zo herken. Leuk ook dat je de beschrijving erbij hebt gezet.
groetjes, Marjolijn